k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer

Simutrans news

<time datetime=2006-01-07T17:44:00>7. 1. 2006</time> (aktualizováno ) — k47 (CC by-nc-sa)

novinky ze světa simutrans


23.11.2007 – 0.99.15

Report verze 99.15 na samostatné stránce.

8.7.2007 – 0.99.13 (revize 1181) + nightly build (revize 1203)

Dne 4. července 2007 vyšla nová verze Simutrans (0.99.13). Jedná se o první oficiální vydání od přesunu Simutrans k otevřenému zdrojovému kódu, takže místo obvyklé dvojice Prissi + kierongreen, přispívalo tentokrát 6 autorů a changelog je úctyhodně dlouhý. Obsahuje 26 bugfixů, které odstraňují některé situace při kterých hra padala (např. rušení tramvajových kolejí postavených na silnici. Tato chyba mi zamezila postavit největší a nejnesmyslnější železniční uzel na světě.) a jiné drobnosti a obtíže. Pak bylo přidáno několik novinek (ADD). Z nichž nejzajímavěji vypadá vnitřní rozdělení seznamu stanic podle druhu zboží, což urychluje hledání cest o 50%. Dále autoři přidali nový cityrules parametr renovation_percentage neboli průběžná obnova měst, zaznamenávání rychlostních rekordů pro všechny druhy vozidel (nevím, kde se to projevuje). Prissi se také postaral o 6 převážně interních změn (CHANGES), které mají za následek zrychlení hry (tzn. méně práce procesoru) a o hodně zrychlený scrolling pravým tlačítkem. Všechny změny v lokálním changelogu.

K současné verzi bylo prozatím nahlášeno 6 chyb, které se až na výjimky nezdají zas tak kritické.

Pak128 poslední dobou trochu spal a nestíhal reagovat na vývoj programu (mluvím třeba o nových přejezdech). Prostě pak128 nebylo možno provozovat na nejnovějších verzích exáčů. Ale fagonella připravil silně neoficiální kompatibilní pak128 verze 1-4-2-1. I když se jeho používání moc nedoporučuje, mohou hráči paku 128 zase jásat.

Ale vývoj pokračuje kontinuálně dál a tak se od té doby objevil další nightly build (revize 1203). Obsahuje několik oprav a pár změn a je zase zkompilován jen pro Windows.

Na závěr bych si dovolil malou poznámku. Po úvodním nadšení a smršti malých a ještě menších příspěvků od nových autorů se po jakékoli iniciativě slehla zem. Je to škoda, i když na druhou stranu docela logické: přece jenom zdrojový kód Simutrans je obrovský a pro implementaci nových funkcí musí v něm mít člověk docela přehled a to vůbec není lehké.

15.6.2007 – latest nightly

Žádná nová oficiální verze se zatím neobjevila, ale přesto se něco stalo. Když jsou teď zdrojáky venku a různí lidé průběžně zasílají svoje patche a záplaty, tak je možné kompilovat průběžné verze, které nejsou dost fajnové na to, aby se stát oficiálním vydáním. A to se taky děje. Robofish víceméně pravidelně kompiluje aktuální zdrojáky (jen pro Windows, což mě trošku štve) a vznikají tak latest nightly buildy. Na fóru je možno je najít v sekci Resources & Development > Patches. Tyto verze jsou však ještě více nevyzkoušené než regulární unstable a tak se jejich používání nedoporučuje. Takto by mohly vzniknout savy, které žádná další verze nenačte a podobná nebezpečí. Aktuální nightly build (vychází z revize 906) obsahuje oproti 0.99.12 15 fixů, 3 nové funkce a jednu změnu (která má zvýšit výkon až o 5%) od 6 autorů. Ale přesto díky změnám v cityrules nedokáže vygenerovat konzistentní města, takže se baráky rozprostírají náhodně po mapě. Uložené pozice načte, ale aplikuje na ně své cityrules, takže města si rostou naprosto chaoticky a nekontrolovatelně. Proto nedoporučuji hrát latest nihgtly dokud nebude tahle chyba eliminována.

6.6.2007 – 0.99.12

Na Simutrans fóru se objevila opět nová verze mého milovaného Simutrans.

Tato inkarnace číslo 99.12 přinesla vylepšení přejezdů a obecně všech křížení. Teď je možná stavět úrovňová křížení všech druhů komunikací, které se navíc chovají víc jako v reálu (Třeba auto na přejezdu ho zahlokuje pro vlaky. Dosud se na to moc nedbalo a auta a vlaky se napřejezdech klidně projížděla.) Navíc přejezdy mají novou a mnohem hezčí grafiku se závorami, které se skutečně zavírají nějakou dobu před průjezdem vlaku.

Finanční okno je předěláno a ukazuje podrobnější informace.

Další změnou je, že počet osobních aut ve městech se počítá jiným způsobem (vzorec zní takto: log10(generated-transported+1)*density/16), kde generated je počet cestychtivých cestujících, transported je počet cestujícíh, kteří jsou přepraveni a density je zvolená hustota provozu. Výsledkem je počet aut, která se měsíčně vygenerují.)

Pak jsou tu drobnosti: údržba drátů vysokého napětí něco stojí, funkce UNDO funguje lépe (třeba nevymaže trať, když je na ní něco postaveno) a přibyl nový druh návěsti: end_of_choose, který určuje konec choose signalu.

Tlačítko b zvýrazní rezervované tratě (velice užitečné a navíc hypnoticky-efektní).

Také bylo opraveno 12 chyb a mezi nimi velice otravný bug, díky kterému se vozidla podivně zasekávala.

Ale teď zapomeňte všechno, co jsem napsal, protože je tady taky jedna zpráva mohem důležitější a závažnější: Simutrans otevírá svůj zdrojový kód. Nevím jestli bude plně open-source pod nějakou klasickou licencí nebo se „pouze“ značně rozšíří řady vývojářů. Ale hlavní je, že to může drasticky urychlit vývoj vpřed. Důvody jsou nasnadě: velkou většinu programování obstarával od roku 2005 jediný člověk – Markus Pristovsek známý jako prissi, ale ten si chce dát pauzu. Mluvil tedy o uvolnění zdrojáků s Hansjörgem Malthanerem (zmámějším jako hajo), kterému stále patří autorská práva na Simutrans a ten souhlasil. K verzi 0.99.12 jsou tedy ke stažení aktuální zdrojáky a zájemci si můžou vesele zkompilovat svojí verzi pro další různé platformy.

8.5.2007 – 0.99.11

Vývoj Simutrans se zase hnul dopředu. Vyšly dvě nové verze (99.10 a 99. 11), které si říkají o rekapitulaci novinek

Verze 0.99.10 (vyšla 17. dubna) přinesla hodně drobných oprav (12) a několik novinek jako třeba pole, která rostou kolem farem (k ničemu to není, ale hezky to vypadá) nebo propojení továren, které je „přepínatelné“ ( parametr crossconnect_factories_percentage v simuconf.tab) a také některé změny (hra hledá data vždy ve svém kořenovém adresáři (parametr -use_workdir k přepsání tohoto) a na Unixových systémech jsou uživatelská data v „~/.simutrans“)

Následující verze 0.99.11 (vyšla 4. května) se zase týká oprav chyb. Konec konců je to pochopitelné, Simutrans se blíží k prvnímu velkému mezníku – verzi 1.0 a tak je potřeba všechno hodit do pucu.

Hlavní změnou je chování městských aut. Teď platí, že se nová auta objeví jenom, když je poměr mezi cestujícími cestychtivými a cestujícími přepravenými příliš špatný (z toho mimojiné vyplývá, že města pokrytá veřejnou dopravou nebudou trpět dopravními zácpami). Také se auta zasekávala a vznikaly tak absurdní zácpy, teď už by to mělo být lepší. Propojení továren (factory crossconnection) taky trochu haprovalo (například vznikaly továrny bez dodavatelů), to by mělo také zmizet. Další věc je, že doteď byla rychlost konvojů závislá na framerate (asi nějaký relikt z dřevních dob), což také padlo. Dále jsou opraveny čtyři menší chyby.

Z nových funkcí jmenujme jednu příjemnou novinku: když se konvoj dostane do problémů a nemůže pokračovat v jízdě, zobrazí se nad ním hláška, že je něco v nepořádku a hráči je hned jasné, co se děje. Docela užitečná funkce.

16.2.2007

Po delší době jsem zase trochu zahrabal do Simutrans. Vytvořil jsem obří pak.hybrid (je to základní pak64 obohacený o část pak.german, Chorvatské železnice, satrou verzi aboSetu, desert.pak, eutown.pak a další desítky doplňků, včetně těch z mé dílny. Vzniká tak neuvěřitelně rozsáhlý a pestrý balík. Ale nevím jestli ho zveřejním, musím se pozeptat jednotlivých autorů) a začal hrát nejnovější verzi 0.99.09.3 z 25. března.

Od posledního reportu se objevily čtyři verze a přinesly několik novinek, které bych chtěl zrekapitulovat.

Verzre 0.99.09 přinesla 13 oprav chyb, tlačítko pro zobrazení lesů v minimapě (ani jsem si nevšiml), player color má nyní i druhý set (víc barev), zase nějaké optimalizace paměťových nároků (lehké), auta v zácpách se po nějaké době snaží vymotat nebo se zničí (zácpy nebudu trvat roky jako minule) + další změny, které nejsou (zatím) vidět ( possibility for automatic orientation (and facing of parallel) stops – to by mohlo být hezké; color for good in dat-file). Navíc prissi opět vydal nový pak.german (který jsem začlenil do pak.hybrid).

Následující 0.99.09.1 řešila pouze problény s nízkým fps, které se objevovaly od minule. Abych pravdu řekl, můj save s 1.500.000 milionovou populací a propojením všech měst měl stejně problémy.

A pak přišla 0.99.09.2, která hlavně ladila chyby (12 bugfixů, jeden se týká kompatibility se starými savy), nově lze regulovat maximální rychlost fast forward a aktuální rychlost FF se zobrazuje (je to hozké, když člověk vidí, že čas plyne třeba 300* rychleji) + další drobné změny.

Zatím poslední verzí je 0.99.09.3, která přinesla jen 4 fixy, jednu změnu a jednu novou funkci přejít na zadané souřadnice.

Nové verze můžete stahovat z oficálního fóra.

7.2.2007

Objevily se další verze. Jako první vyšla před několika dny verze 0.99.08. Obsahovala několik klíčových změn (k lepšímu), ale záhy se v ní našlo asi 7 chyb, které opravila následující 0.99.08.1, která byla vydána záhy.

Teď se pokusím sesumírovat všechno co přinesly tyto dvě verze nového:

Zaprvé (a to mě těší ze všeho nejvíc) byla odstraněn bug, který znemožňoval načíst můj save z 99.04.2. Takže teď můžu vesele hrát dál v novém.

Největší novinkou je změna systému adresářů hry. Adresář se samotnou hrou je stále na stejném místě, ale uložené pozice, screenshoty a nějaké to nastavení se ukládá do složky Documents and SettingsuživatelDokumentySimutrans (v Linuxu je to složka ~/Simutrans). Má to tu výhodu, že několik uživatelů jednoho počítače má savy odděleně a navíc při přechodu na novější verzi se savy a soubory s nastavením načítají z jednoho umístění, takže se nemusejí kopírovat nebo přesouvat do složky s novou verzí. (Samozřejmě se to dá vypnout nastavením multiuser_install=0 v souboru simuconf.tab nebo parametrem -singleuser)

Další novinka je takzvaný long block signal, tedy další druh železničních návěstí. Tenhle funguje tak, že vlak, který potká long block signal, do něj vjede jedině, když může projet všechny zastávky a waypointy najednou až k dalšímu návěstí. To znamení, že díky long block signalům se dají stavět jednokolejné trasy s výhybnami a právě tento nový druh návěstí zamezí, aby někde na nějaké zastávce dál na trati byl protijedoucí vlak. Tyto tratě nemohou mít tak velkou kapacitu jako dvoukolejné, ale přesto se to může hodit. (Vysvětlení a více info o long block signal je zde)

Taky se příjemně změnil způsob zobrazování grafu zboží nad jménem zastávky. Doteď to bylo udělané tak, že se ukazovaly sloupečky všech druhů zboží a maximální výška reprezentovala 500 jednotek zboží/pasažérů čekajících na zastávce. Když čekalo víc, zobrazila se nad sloupečkem grafu šipka. Teď je to udělané tak, že se ukazují pouze sloupečky komodit, které se na daná zastávce doopravdy přepravují. Všechno je tedy mnohem přehlednější. Navíc je maximální výška sloupečku rovna celkové kapacitě zastávky, takže šipka se ukazuje jen u obzvláště přeplněných zastávek a překladišť. Malá změna, ale příjemná.

Taky prissi spáchal změnu ve vnitřních strukturách, které by měli ušetřit nějakou tu paměť a urychlit hru (píše, že u přepravních systémů založených na přepravě cestujících až o 50%).

V changelogu se taky píše, že ve verzích 0.99.08 a 0.99.08.1 se provedlo 26 FIXů, takže je navíc celá hra mnohem stabilnější.

Poslední verzi můžete stahovat z oficiálního fóra.

Toto trápení ukončím konstatováním, že Simutrans se mění a zlepšuje poměrně rychle (a směřuje k „finální“ verzi 1.0). Myslím, že člověk, který se naposledy setkal s poslední stabilní verzí (0.88.10.5), nebude věřit vlastním očím.

23.1.2007

Mnou proklamovaná chyba při načítání starých savů byla nahlášena (zde) a pracuje se na jejím odstranění (huzzah! až mi skončí zkouškový plánuju několikadenní Simutrans rauš :). Mimochodem, ta chyba měla něco společnýho s mosty).

Ještě se udála další změna. GDI verze pro Windows byla nějak špatně zkompilovaná a tak nezobrazovala dobře průhlednost a zjednodušený pohledy a zobrazení pokrytí vypadalo dost podivně. Na fóru je GDI nově nahraná a už vypadá taky krásně.

22.1.2007

Včera se objevila verze 99.07. Vypadá vcelku dobře. Je v ní zase vychytáno několik chyb z předchozích verzí, ale hlavně přidáno pár vizuálně hezkých novinek (na fóru tomu říkají eyecandy). Tak třeba průhledné obrázky pro zjednodušený pohled na herní mapu (to když chcete něco budovat, tak je to přehledné a teď to i hezky vypadá) nebo průhledné lehce-modré zvýraznění oblasti pokryté zastávkami (minule to bylo zprostředkováno takovými modrými čtverci a nebylo to ani přesné ani hezké). Pro tuhle všechnu průhlednou nádheru stahujte SDL verzi. A taky moře. Teď jsou odlišeny mělčiny od hlubokého moře (mělčiny světlé, hlubiny tmavé) a to jak na herní ploše, tak i na minimapě. I když to k ničemu není, vypadá to hezky. A pak ještě něco, celý seznam si můžete přečíst třeba tady.

Ale tahle nádhera má pro mě jednu vadu: nedaří se mi save z verze 99.04.2 načíst do 99.07. Pořád mi to padá a vůbec nevím proč. Takže asi zase zůstanu u svojí staré dobré, ale ošklivé verze.

Všechny soubory můžete stahovat z této stránky.

10.1.2007

Další verze je venku. Tentokrát je to 0.99.06. Jedná se především broukochyt. I když prissi a kierongreen odstranili 15 chyb a udělali další 4 změny, pořád to není ono. Abych pravdu řekl, nějak se jim nedaří už delší dobu vydat verzi, ve které by nebyly nějaké ty nepříjemné chyby. Proto pořád používám 0.99.04.2 a nevím jestli přejdu na 0.99.06. V té se totiž objevily 4 chyby (reporty tady, tady, tadytady), které se sice dají ignorovat o obejít, ale přesto… BTW: tu čtvrtou chybu už zachytil a opravil kierongreen, takže se těšme na 0.99.06.1.

18.12.2006

Hoja hoja, na světě je verze 99.05.1, která opravuje řadu otravných bugů z minula, které mě odradily od hraní na 99.05.

Všechny pády hry jsou vyřešeny, mosty a vlaková návěstí při načítání starších savů nezlobí. Jsou tu samozřejmě vychytávky z minula (možnost postavit jenom portál tunelu a razantní optimalizace). A k tomu všemu jede hra jako z praku.

4.12.2006

Vyšla verze 99.05, která po minulé (99.04.2) výhradně bugfixové přináší i nějaké ty užitečné novinky.

Takže jednak prissi provedl další čachry ve zdrojáku a docílil tak dalšího zmenšení nároků na paměť a procesor, což jenom kvituji.

Hra se teď nezastaví, když posouváte výhled na herní plochu pomocí pravého tlačítka. Taky hezké.

Minimapa se stala zase trochu příjemější na používání (automatické centrování, lepší rozhraní, lepší možnosti zoomu atd.).

Ale to nejdůležitější nakonec: je tu nově možnost stavět jenom portály tunelů, což o mnoho ulehčí stavbu metra a jiných podzemních klikatic (doteď bylo nutné postavit celý tunel a pak ho rozpůlit a umazat jeden portál a pak teprve stavět pod zemí).

Docela jsem si underground mód oblíbil a přesně tohle mi chybělo.

Přesto je tahle verze dost krvavá, tedy jsou v ní nové chyby (souvisejicí pravděpodobně s razantní optimalizací), které jsou vyloženě otravné a tak jsem sám po chvíli přešel na verzi 99.04.2, která sice nemá ty lákavé vychytávky a občas padá (no není to stable), ale přesto se jeví perspektivněji.

3.9.2006

Vyšla verze 90.00.1, která přináší několik novinek a vychytává bugy. Ale zajímavé na ní je, že se na ní podílí víc lidí než jen dvorní programátor prissi. To znamená, že můžeme čekat urychlení vývoje. Přece jenom víc hlav, víc ví a víc toho udělá.

28.2.2006

Na světě je verze 88.05. Opravuje bugy a přináší trochu více stability do hry. Novinkou je také možnost celkem volně měnit rychlost plynutí herního času. Z přidaného obsahu hlavně obdivuji Timotyho maglev monorail Concept2, stroj, který naplno využije maglev tracks a má maximální rychlost 590km/h.

Soubory lze stáhnout na této stránce simutrans fóra.

16.2.2006

Verze opravující několik nepříjemných bugů ke stažení odsud nebo přímo z 64.simutrans.com

12.2.2006

Včera vyšla verze 88.04.1 a můžu říct, že je obsahuje (kromě klasického ladění bugů) i jednu fantastickou novinu. A tou je Timotyho maglev monorail (MLM) a to tak, že je možné propojovat pozemní maglev tracky (max. rychl. 750km/h) s vysutými (300km/h) a vytvářet tak nevídané dopravní sítě. Navíc klasická monorail je také dostupná v pozemním provedení. To je změna, která mě nejvíc nadchla, ale od minula (88.04) přibylo mnoho parních lokomotiv (nejstarší z roku 1835), takže startovní letopočet můžete nastavit klidně na 1850 a hrát. Další příjemná novina je možnost stavět viadukty na kanálech.

Všechny soubory můžete stáhnout z této stránky. Pro Win doporučuju Allegro verzi (je asi nejrychlejší).

28.12.2005

Vyšla verze 88.01.3, (doporučuji stáhnout exáč a knihovnou Allegro, je fantasticky rychlý + aktuální pak64; Win GDI a SDL, Linux a BeOS exáče ke stažení tady).

Poslední dobou se v Simutrans řeší hlavně letadla. Tak je to i nové verzi, kde je několik nových kousků pro cestující (Concorde, který létá doopravdy mach2 a Airbus A380, který zas uveze 850 pasažérů), ale i pořádné lítátko pro poštu. Taky byla konečně implementován algoritmus A* pro hledání cest. Jinak se od 88.00 kde byly uvedeny letadla, opravilo spoustu drobností a vyvyžuje se letecká doprava.

8.11.2005

V poslední době vyšlo měkolik nových verzí, poslední z nich nese číslo 87.2. Jak to vyplývá z očíslování, hra se dočkala převratných změn a rozšíření. Jmenujme například nové městské budovy, které se během let sami mění, nové druhy vozidel, vlaků, mašin, dopravních aut a autobusů, změny hernách mechanismů, kdy přeplněné továrny odmítají brát nové zboží a rychlostní bonus se jinak kalkuluje.

Nová verze je fantastická a zpočátku (když si nastavíte rok 1910) musíte hodně promýšlet všechna rozhodnoutí. Musíte jemně balancovat s odběrem továren a produktivitou dolů, což do hry vnáší nové prvky.

Soubory ke stažení naleznete zde

píše k47, ascii@k47.cz