Simutrans 99.15
(report verze 99.15)
Ačkoli to tak nevypadá, vývoj hry Simutrans postupuje neustále vpřed. Od té doby, co byl kód hry otevřen a byl vytvořen repozitář zdrojových kódů a stránky na sourceforge.net, se vývoj hýbe vpřed kontinuelně a patche přibývají.
Jediné, co v posledních měsících chybělo, byla nějaká velká verze, která by ukázala jakých úspěchů vývojáři dosáhli (hrát můžete samozřejmě ty nejaktuálnější nightly buildy, které vycházejí s vysokou kadencí). A právě touto velkou verzí je 0.99.15, která vyšla 3.listopadu (pravda, už je to nějaký pátek, ale dřív jsem se k ní nedostal). Od poslední velké verze uplynulo hodně času, vždyť ta vyšla poslední červencový den, ale taky bylo napsáno velké množství kódu a přibylo spoustu novinek.
Tak předně: changelog nové verze je předlouhý a obsahuje 56 položek, z nichž většina (37) jsou opravy a záplaty. Ale naštěstí nejde jen o ladění polsedních chyb před vydáním verze jedna tečka nula a prissi (a jiní) přidali hezké a užitečné novinky.
Začnu hned tou největší: rotace mapy. Pomocí klávesy R (velké R, tedy vlastně shift-r) je teď možno mapou rotovat. Pochopitelně ne plynule, ale „jen“ v devadesátistupňových skocích. Ale i tak může být tato fíčura maximálně užitečná. Občas se mi stalo, že jsem postavil nějakou šílenou strukturu a nějak bláznivě upravil terén a ze základního pohledu nebylo možné vidět co je vzadu za teréními nerovnostmi. Takhle se jednoduše otočí mapa a hned je jasno.
Další novinku ocení hlavně světotvůrci, kteří hodně a rádi upravují krajinu pomocí funkcí zvyšování a snižování terénu. Teď je možné při úpravě terénu táhnout myší a pod vašima rukama se rodí vysoké hory nebo hluboké propasti (sice to má ještě mouchy, ale ty budou vychytány nebo už v nightly builds vychytány jsou).
Další věc o které se hodně mluvilo a teď je konečně implementována jsou powerline bridges neboli dráty vysokého napětí vedoucí přes moře. Toto přesmostění nemůže být samozřejmě příliš dlouhé a navíc musí být zcela rovné, ale i tak je to dobrá zpráva pro vaši energetickou infrastrukturu.
Dále je vylepšeno chování silničních vozidel na přejezdech. Nedávno přišly nové přejezdy, které se chovaly reálně, ale přinesly s sebou snadnou možnost deadlocků na vícekolejných tratích, v okamžicích kdy se tam připletlo vozidlo a zablokovalo přejezd pro vlaky. Teď by to mělo fungovat tak, že auto nebo kamion, pokud nemůžou projet skrz celý přejezd, počkají před ním a tak nedojde k zaseknutí.
Další hezká věc jsou inteligentní nabídky, které se mění podle toho, co je v daném okamžiku možné stavět. Funguje to tak, že pokud je hráč v normálním módu nabídky jsou zcela běžné, ale jakmile přejde do underground módu (podzemí), z nabídek zmizí ty položky, které nemají v tomto kontextu smysl. Například se ztratí ikonky pro stavbu mostů a extension buildings. Po přechodu zpět do normálního módu se vše zase obnoví. Užitečná věcička, ale ještě by se měly upravovat klávesové zkratky.
Do této verze byla přidána další pěkná věcička, která se projeví, když není nastaven nějaký pak (balík .pak souborů) jako výchozí, je zobrazen jejich seznam, nebo je spuštěn jediný nalezený.
Také mě upoutala funkce, která zpříjemní distribuci zboží z přeplněných továren. Funguje tak, že pokud je stanice u továrny přeplněna a do jedné cílové destinace nečeká žádné zboží (a továrna žádné další nevyrobí, protože má plno), zatímco do jiných ano, je čekajícímu zboží změněno místo doručení. To by mělo zamezit situacím, kdy u továrny čeká prázdný vlak, ale stanice je plná zboží, které čeká na transport do jiných destinací a tak ten prázdný vlak čeká a čeká, až něco odebere přebývající zboží, aby továrna mohla něco vyrobit a čekající vlak by mohl být naložen. Teď bude naložen a celá logistika a přeprava zboží se stává pružnější a plynulejší. Přesně tohle se mi stávalo poměrně často a proto tuhle novinku dvojnásob vítám.
Changelog obsahuje další spousty novinek a vylepšení, které záplatují nějaké bugy, optimalizují hru (co si budeme nalhávat Simutrans je dost náročná na systémové zdroje), zlepšují chování umělé inteligence a mnoho dalšího.
Zkrátka Simutrans urazil další kus cesty k ekononicko-transportně-simulačnímu ráji.
* prosinec 2007