k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

Zkus to vypnout a zase zapnout

12. 12. 2017 — k47

Co udělá autobusák, když se mu zasekne autobus? Vypne ho a zase ho zapne. Jak jinak.

I v dědině, kde jedou jen dva autobusy denně občas dojde k jejich záměně. Jeden spoj přijel s tak obrovským zpožděním, že to vypadalo, že jde o tu druhou linku. Navíc přijel pod špatným číslem, které do těch končin nikdy v historii autobusové přepravy nezajelo. Vypadalo jako začátek stupidního dobrodružství a proto jsem bez váhání nastoupil. Bůh ví kam to pojede. Možná že se řidič ve vzpouře proti Arrivě/Deutsche Bahn, rozhodl jezdit na vlastní pěst, po vlastních trasách a ve vlastní časy, které nediktuje nikdo kromě jeho hromadnědopravního instinktu. Jako profesionál, který převážel lidi už dvacet pět let, si vypěstoval zvláštní smysl, kdy přesně ví, kde jsou lidé toužící odvézt. Práce v systému jen dusila jeho talent a když jednou konečně ztratil nervy, začal jezdit pod pirátskou vlajkou.

Taková byla moje pracovní teorie. Ale pravda byla nebetyčně nudná. Ukázalo se, že se mu jen rozbila kasa & celý systém, který pohání mozek stroje. Proto jel pod špatnou linkou a nemohl vydávat lístky. Co myslíte, že udělal ve snaze závadu napravit? Zavolal kolegovi a na jeho radu to vypnul a znovu zapnul. Jeho kolega radil ještě tvrdší restart a rovnou vypojit baterii, ale tak daleko nebylo potřeba zacházet.

Jen on/off, přihlašovací kód 3679, dojet na další zastávku, aby se to chytlo a zase to fungovalo. Na obrazovce se mihl BIOS, logo Intel Inside a za chvíli rozhraní softwaru, který vydává lístky a kontroluje na jaké lince má řidič jet.

To že uvnitř je procesor od Intelu by mohlo znamenat, že autobusy MHD jsou náchylné na některou ze zranitelností, které se v procesorech Intelu začínají ve velkém objevovat. I když si nejsem jistá, co by útočník mohl udělat, kdyby kompromitoval tento systém. Rozhodně by nemohl ovládat brzdy nebo motor, protože všechny PLC, které řídí chod vozidla budou fyzicky odděleny od vnějšího interface.

Navíc jaké vektory útoku existují? Autobusy nebudou poslouchat na wifi nebo bluetooth. Možná jen nějaké to ZigBee, GPS a GSM. Když se na idosu píše, že spoj má aktuální zpoždění x minut, ta informace se musí dostat z vozidla ven. Takže určitě nějak komunikuje. Rád bych věděl jak přesně.

Počkat, o čem jen tu psal původně? Jo, autobusy. Mají zpozdění a někdy musí restartovat počítač. Díky za pozornost.

Takhle to dopadá, když jsem se rozhodl psát každý den. Někdy tady prostě skončí sračky.

+1: Otázka dne: Kde parkují všechny koně, kteří jezdí v centru Prahy? Někde musí na noc zakotvit.

píše k47, ascii@k47.cz