Křečci roztáčející kola facebooku
Obchodním modelem sociálních sítí je reklama. Čím agresivnější a vlezlejší, tím lépe. Ne pro uživatele, ale pro vládce & vlastníky oněch sítí. Čím přesnější cílení, tím větší mají soc-nety cenu. Rovnice je jednoduchá: agresivita sledování x počet uživatelů, kteří v jejich sítích uvízli x čas, který na nich tráví = $$$. Není proto překvapivé, že sociální sítě po čase začnou připomínat dokonalé pasti zkonstruované smečkami behaviorálních psychologů s plamennýma očima a horkým dechem. Tohle je jejich šance zazářit, využít všechny lidské slabosti, sentimentalitu a postupy z hazardních her, aby vytvořily síť, ze které se není možné vymotat.
Na internetu se objevily zprávy, že instagram mikrofonem odposlouchává hovory v pozadí, aby je využil pro cílení reklamy. Uživatel nemusí nic napsat, nic poslat na instagram, stačí když aplikace běžící na jeho telefonu něco zaslechne a už tímto šťavnatým soustem informace krmí mechanizovanou reklamní bestii.1 Jako jasně, soukromí je dobrej nápad, ale soukromí nám jako nevydělá další miliardu dolarů. Jde o ukázku zvýšení agresivity sledování z oné rovnice.
Cynik by řekl, že se to dalo čekat. Ale to nic nemění na faktu, že jde o naprosto nechutné chování.
Možná, jenom možná, uživatelé chtějí žít své životy a ne být neustále pod drobnohledem marketérů.
Ale bestie je hladová a chce nakrmit.
facebook je největší provinilec. Neustále své poddané, tedy uživatele, ponouká a vybízí, aby byli aktivní, aby na něm trávili víc času, víc klikali, víc sdíleli, měli větší engagement a nebojí se u toho využívat špinavé triky. Vaše stránka nedostala za posledních X dnů žádný lajk, napište na ní něco. Nic jste na vaši stránku nenapsali už X dnů, napravte to. X má narozeniny. X po dlouhé době něco napsal. X se baví s přáteli, X má společenský život, X není samotář, přece nechcete žít o samotě?
Tohle všechno je v zájmu facebooku, ne v zájmu jeho uživatelů. Jak se říká: Když nic neplatíte, vy sami jste produktem. Zdá se, že nově jsou uživatelé nejen produktem, ale jsou také neustále trénovaní, aby přinesli co největší výnosy, jako myši, které dostanou kokain, když se jim podaří dostat ven z bludiště. Jen cíl je tady opačný – uživatelé se ideálně nikdy nedostanou ven.
Hlavně ať se točí kola modrého impéria. My všichni jsme křečci, kteří v těchto kolech běhají, trénovaní jako Pavlovovi psi, aby je roztočili o něco rychleji
+1: Další ukázka agresivního webu.
+2: The Destructive Switch from Search to Social