VCMI - HOMAM3 klon konečně kompletní
Na jeden zátah jsem spáchal maličkou terminálovou hru, klon curse of war & v obvyklém duchu nese jméno hypercurse of hyperwar. Proč ne, že jo? Jde o trivialitu, na níž je nezajímavější Floyd-Warshallův algoritmus hledání cest a ten ani není vidět. Dostal jsem se do Fáze Jedna, kdy mám věrný klon, s tím, že dál je v plánu na tuhle kostru navěsit další nápady & udělat docela jinou záležitost.
Na to se ale nedostalo.
Všimnul jsem si totiž, že VCMI, open source klon Heroes of Might and Magic 3, ve velkém update dostal novou AI a povím vám, konečně je zábava hrát proti počítačovým protivníkům. Ve startovacím menu v AI on the map navolte Nullkiller, jméno autora oněch změn, a pusťte se do toho. Teprve teď je to hra jako tedy, před 22 lety, kde počítačoví hráči představují výzvu a člověk se doopravdy musí snažit a hrát pořádně, jinak to s ním špatně skončí.

První hru, na normální obtížnost jsem vyhrál. Příliš mnoho protivníků spolu vedlo nekonečné války a nikdy nestihli vybudovat dostatečné vojsko. Změna v chování byla značná, proběhlo pár pořádných bitev, přesto jsem se bál, že nepůjde zas o tak velký skok vpřed, lepší, ale ne úplně ono, chování víc umělé než inteligentní.
Druhá hra mě vyvedla z omylu. Dlouho jsem se flákal na svém ostrovu na mapě Loss of Innocence a když nadešel čas se pustit do bojů, oponenti, kteří zůstali, už byli příliš silní, vybudovali mocná vojska, vytrénovali silné hrdiny. Nějakou dobu jsme se honili po mapě a počítačový oponent se nebál použít žádná špinavý trik, aby napadl jakékoli moje slabé místo. Používal lodě, teleporty, kouzla, cokoli, aby udeřil jako kladivo. Tak by to mohlo pokračovat dál dalších pár hodin, ale už jsem zaostával. V době, kdy bych vybudoval konkurenceschopnou armádu, oponenti by byli dvakrát silnější. Ok, restart, další hra na stejné mapě, teď se musím soustředit. Musím jednat precizně, efektivně a rozhodně. Teď musím vyhrát. — Nepřítel ve 4. tahu připlul na lodi, napadl a obsadil hlavní město a hra byla u konce. Dobře, počítač se nebojí být velice agresivní, musím to brát v potaz. Restart, stejná mapa, znova. Třetí pokus konečně vedl k vítězství. Těžkému a krvavě vydobytému. Nebyla nouze o vyvážené, napínavé boje, kdy není zcela jisté, kdo skončí jako vítěz. Protivníci teď preferují jednoho hrdinu s velkou armádou jako hlavní údernou sílu a několik pomocných průzkumníků/pendlerů. Právě s těmi hlavními armádami probíhaly ty nejzábavnější a nejtěsnější bitvy. Stávalo se, že protivník byl příliš silný a musel jsem ho postupně osekávat několika hrdiny a několika armádami, bojovat, oslabit, utéct, opakovat, často, musím se přiznat, za pomoci dvojhmatu save/load. Najednou jsem si musel dávat pozor, hrát dobře a plánovat dopředu. Co dělat když se vylodí na mém ostrově, co když obsadí jedno město, co když zaútočí na slabší armádu, co když rozmetá tu hlavní, jak naverbuji náhradu. Perfektní.
VCMI pro mě dosáhl finálního stádia, kdy jde o klon HOMAM3 se vším všudy a konečně se můžu zase naplno pomořit do těch starých fantastických vod.
Jděte na stránku s mody a stáhněte VCMI essential files a In The Wake of Gods a nainstalujte je do .local/share/vcmi/. Ty v nabídce launcheru nejsou aktuální.