twitter navigátor
Apokryfní příběh říká, že Linus Torvalds, hlavní hlavoun Linuxu, si jednou řekl, že do kernelu nepřispěje ani řádku kódu, dokud nevytvoří lepší nástroj pro správu zdrojáků než ten, který používali dřív. Slib splnil a stvořil git, který teď spravuje kód velké většiny softwarových projektů a ve světě open source je zcela dominantní.
V podobném duchu jsem si řekl, že se nepodívám na twitter dokud nenapíšu lepší klient pro prohlížení tohoto soc-netu. Na twitteru mě toho tolik štve. Tolik drobností & detailů i zásadních rozhodnutí, které nejsou pro užitek uživatelů, ale pro maximalizaci engejžmentu a podobné parazitické manévry.
A tak jsem otevřel VIM & začal.
Twitter API je ohavná zrůdnost, s níž civilizovaní lidé přicházejí do kontaktu
jen v nejnutnějších případech, často jen v otázkách života a smrti. Aby ho mohl
člověk použít, musí zaregistrovat aplikaci a k tomu se musí ověřit telefonním
číslem, proskočit několik zapálených obručí & nic z toho se mi nechce dělat.
Naštěstí existuje ttytter
– free software klient v konzoli. A protože je jeho
zdroják volně dostupný, můžeme si vypůjčit jeho aplikační klíče. Tak aspoň
tak.
Na rozdíl od finského chovatele tučňáků se mi nepodařilo dosáhnout cíle, ale aspoň jsem se dostal k verzi číslo jedna, která umožňuje soc-net pohodlně a bez vyrušování číst. Stále chybí funkce, po kterých jsem prahl. Na ně přijde čas později. Verze číslo jedna slouží jako kanárek v uhelném dole. Otevřela terén plný otázek, jež je třeba prozkoumat. Hlavní z nich je kontext. Krátká zpráva bez souvislostí vyvržená do moře dalších krátkých zpráv, pochopitelně nedává smysl. Klient funguje a už v protoplazmické fázi je příjemnější než ten oficiální.
Verze číslo dvě, pokud někdy vznikne, se musí popasovat s následujícími funkcemi:
- Lokální lajky – Lajkování používám hlavně jako formu záložky, odkaz, že tohle by se někdy v budoucnu mohlo hodit. Mám jen okrajový zájem poskytovat vysoce specializovaný proud dat pro algoritmy personalizace reklamy. Plus v seznamu lajků na twitteru není možné nic najít. Lokální export se dá snadno prohledat.
- Vlákna jako články – Vlákna na twitteru naprosto nesnáším. Jde o příšerně neohrabaný nástroj, který se zcela nehodí pro to, pro co je využíván. Když klient narazí na vlákno. Ukáže ho jako jeden blok textu, bez rozdělení.
- Eliminace metrik – Počty retweetů a lajků se nikde nebudou ukazovat, jde o velice efektivní pasti a magnety na pozornost, které nepřináší užitek. Smysl dává jedině indikace, zdali na tweet někdo odpověděl. Když to vím, můžu sledovat, kam vede konverzace.
- Označit vše jako přečtené – Jedno tlačítko označí všechny aktuální tweety jako přečtené a při aktualizaci budou zašedivělé. Jedním pohledem pak lze rozlišit, čemu věnovat pozornost & co jsou jen staré plevy.
- Kompletně ignorovat animované gify. Ty nejsou víc než animovaná ztráta času & pozornosti. Nevím jestli by se měly statické obrázky vkládat jako náhledy nebo jen odkaz signalizující, že obrázek existuje. Když je obrázek vložený, na jednu stranu to odvede pozornost, ale na druhou stranu stačí letmý pohled k rozhodnutí, jestli tomu budu věnovat pozornost.
- Expanduje url tak, aby žádný klik nevedl přes t.co zkracovač, ořeže sledovací
utm_*
afbclid
parametry a nikdy neodesílá referrery. To jen pro klid v duši. - Neřadit striktně podle data nebo jen dle algoritmické magie. Twitter uživatelům vnucuje, že neexistuje nic kromě této dichotomie, ale existují lepší možnosti. Třeba řadit dle data a zároveň dle člověka přes kterého se nám zpráva dostala do timeline. V podstatě se zprávy ukážou dle data, ale ty od jednoho uživatele budou shlukovány. Důvod je ten, že jeden uživatel často mele o jednom tématu a když jsou jeho výplody pěkně pohromadě, můžu je všechny letmým přeskočením ignorovat najednou. Shluknutí osamoceným zprávám také poskytne více kontextu, protože zase jeden člověk mívá v jedné době jedno téma.
- Pokročilé filtrování. Někdy chcete někoho sledovat, jen vás nezajímá 90% jeho verbálních výměšků. Oficiální twitter klienti nenabízejí nic, co by takového problémy byť je vzdáleně řešilo. Nabízí buď všechno, všechno mínus retweety nebo nic.
Jednotící téma je jasné: Twitter je v podstatě jen okrajově užitečná záležitost, kanál šumu, který informační hodnotou žalostně zaostává za RSS. Je ho třeba zkrotit a zefektivnit jeho navigaci, aby byl aspoň trochu užitečný. Všechny výše vyjmenované funkce slouží k tomu, abych na něm strávil co nejméně času. Maximalizují užitek a minimalizují engejdžment. To je ultimátní cíl projektu.