Spam jiným jménem
Soc-nety se potýkají s problémem spamu a manipulativními zprávami, nic nového. I fediverse musí bojovat se spamem, jeho hřiště má jinou podobu, je distribuované a federované přes tisíc malých hřišťátek, ale hra je více méně stále stejná – někdo nám do hlavy tlačí to, co jsme si nevyžádali. Přesto fediverse tak jak v současnosti stojí, má nad soc-nety provozované pro profit navrch – nebombarduje vás vlastním spamem.
Twitter a facebook svůj surový materiál uživatele vytrvale zásobuje
vlastním spamem, jen tomu říká reklamní sdělení a je pevně zabudován do
systému. Přitom jde o aktivitu, která má stejný cíl, jak spam, který je
nelítostně eliminován – microtargeting propagandy, to je celý smysl soc-netu – ukaž reklamy, donuť ať na ně lidé kliknou a změní své chování. To že si
povídáte s kamarády, je vedlejší, na tom nevydělávají, to je nutné minimum,
abysme v zemi reklam zůstali a byli jim vystavení.
To je fundamentální rozdíl mezi soc-nety pro profit na jedné straně a krajně idealistickými projekty jako je fediverse nebo možná i otevřený web obecně. Jedno slouží zájmům akcionářů, druhé svým uživatelům. Každý přístup vede k diametrálně odlišné realitě. V jedné máme hlas, jsme rovnocenní členové společenství, tvarujeme nástroje tak, aby pracovaly pro nás, aby nám usnadnily a zpříjemnily život, osvobodily nás. Ta druhá je facebook.
Lepší svět byl vždy možný.
+1: Small tech:
Windows users wake up one day and find ads in their start menu. Will Debian Linux ever try to put ads into any of its software? The concept is absurd.
+2: Nikdy mě nepřestane fascinovat, že pro reklamního žoldáka se vžil eufemismus influencer a lidé ho používají bez špetky ironie.
+3: „Ale bez reklam bychom neměli soc-nety a bla, bla, bla…“ – Ano, to by nebylo vůbec špatné.