k47.cz

twitter RSS
««« »»»

Spam jiným jménem

9. 11. 2020 — k47

Soc-nety se potýkají s problémem spamu a manipulativními zprávami, nic nového. I fediverse musí bojovat se spamem, jeho hřiště má jinou podobu, je distribuované a federované přes tisíc malých hřišťátek, ale hra je více méně stále stejná – někdo nám do hlavy tlačí to, co jsme si nevyžádali. Přesto fediverse tak jak v současnosti stojí, má nad soc-nety provozované pro profit navrch – nebombarduje vás vlastním spamem.

Twitter a facebook svůj surový materiál uživatele vytrvale zásobuje vlastním spamem, jen tomu říká reklamní sdělení a je pevně zabudován do systému. Přitom jde o aktivitu, která má stejný cíl, jak spam, který je nelítostně eliminován – microtargeting propagandy, to je celý smysl soc-netu – ukaž reklamy, donuť ať na ně lidé kliknou a změní své chování. To že si povídáte s kamarády, je vedlejší, na tom nevydělávají, to je nutné minimum, abysme v zemi reklam zůstali a byli jim vystavení.

To je fundamentální rozdíl mezi soc-nety pro profit na jedné straně a krajně idealistickými projekty jako je fediverse nebo možná i otevřený web obecně. Jedno slouží zájmům akcionářů, druhé svým uživatelům. Každý přístup vede k diametrálně odlišné realitě. V jedné máme hlas, jsme rovnocenní členové společenství, tvarujeme nástroje tak, aby pracovaly pro nás, aby nám usnadnily a zpříjemnily život, osvobodily nás. Ta druhá je facebook.

Lepší svět byl vždy možný.


+1: Small tech:

Windows users wake up one day and find ads in their start menu. Will Debian Linux ever try to put ads into any of its software? The concept is absurd.

+2: Nikdy mě nepřestane fascinovat, že pro reklamního žoldáka se vžil eufemismus influencer a lidé ho používají bez špetky ironie.

+3: „Ale bez reklam bychom neměli soc-nety a bla, bla, bla…“ – Ano, to by nebylo vůbec špatné.

píše k47 & hosté, ascii@k47.cz