Retroreflektor
Na kole mám následující priority:
- maximální možná rychlost
- maximální možný styl
- nenechat se srazit autem a neskončit s lebkou rozlousknutou jako nahnilý meloun
Styl se jmenuje vysoce mobilní bezdomovec, rychlost není příliš vysoká a přežití nehodnotím jako naprostou nutnost, jen jako něco, čeho je občas fajn dosáhnout.
Z těchto důvodů kombinovaných s faktem, že se stmívá asi hodinu po rozednění, jsem vyhrabal starou reflexivní vestu, sundal z ní reflexivní pruhy a začal je lepit na strategická místa pro zvýšení viditelnosti & přežití na bicyklu v prostředí, kterému kralují ocelové domy na kolečkách, jejichž řidiči ne vždy dokážou ocenit jemné rozdíly mezi přejetým dítětem a přejetým kusem papíru. (Předloni na silnicích zemřelo 323 lidí v autech, 113 chodců, 91 motorkářů a 38 cyklistů. Patřil bych tak do velice exkluzivního klubu.)

Pár jich přišlo na helmu, jeden zepředu, pár zezadu, pak zezadu na sedlo a na další důležitá místa. Světla se můžou vybít, rozbít, zapomenout, ale na kole mám vždy 1) kolo a 2) helmu. Pravda, občas ji zapomenu, stává se to, ale jak si to uvědomím, otočím to a jedu pro ochranu mozkovny. Nikam nevyrazím, pokud nemám lebku obalenou polystyrenovou skořápkou. Bez ní si připadám nahý.
Na těch reflexivních páskách je zajímavé, jak moc jsou efektivní. Posvítíte na ně světlo ze správného úhlu a dokážou vás bez problémů oslepit. Do teď jsem nevěděl, jak vlastně fungují, ale wikipedie říká, že jde druh retroreflektoru – povrchu, který odráží všechno světlo směrem odkud přišlo. Je tvořen miniaturními skleněnými kuličkami, v nichž dochází k úplnému vnitřnímu odrazu, který pošle až 82% světla zpátky ke svému zdroji. Proto jsou celkem tmavé až do okamžiku, kdy máte zdroj světla přesně za hlavou a pak vám bez varování vypálí sítnice.
Jediný problém s retroreflektivními povrchy spočívá v tom, že jsou příliš
dobré. Když máte baterku mezi očima, je to jako hledět do anusu samotného
boha slunce, ale když ji držíte v ruce u pasu, intenzita světla odraženého
do vašich očí výrazně klesne. A přesně tohle je případ aut. Řidičova hlava je
trochu nad a trochu napravo od levého předního světla. Mě můžete věřit, já to
vyzkoušel v noci s baterkou kolem aut odhadoval úhle a odsazení & tak
podobně. Asi budu muset zvětšit reflexivní plochy.
Ideál bude, až mě srazí auto, ale ne proto, že bych nebyl vidět, ale proto, že řidič bude oslepený masivní retroreflexí.
+1: Jinak nejefektivnější jsou světla, která se pohybují. Tedy ne na helmě ale na botách.
+2: Srandovní počtení jsou reakce dvou poslanců za ODS na zákon, který ustanovil povinnost chodců na sinici bez chodníků za tmy mimo obce nosit blíže neurčené prvky z retroreflexího materiálu. Je tam všechno: Módní policie, jako za socialismu, zlý Brusel, diktatura, velký bratr. Pánové se ježí nad nutností nosit reflexivní vesty, ale o nich se zákon vůbec nezmiňuje. Mluví jen o „prvcích“. Přívěšek na klíče velikosti 2x2 cm podle toho, co je vidět v terénu, to nejspíš také splňuje.
+3: Jo a ještě, jeden z těch dvou odvážných ODSáků provedl tento manévr: „Všem rozumným lidem musí být jasné, jak absurdní je zabývat se takovou záležitostí, jako jsou reflexní vesty, ve chvíli, kdy čelíme opravdovým problémům, jako je např. imigrační krize.“ Jasně, problémy se musíme zabývat jedině dle jejich důležitosti v sestupném pořadí a nijak jinak. V tom případě všechno zastavte, musíme vyřešit klimatickou krizi. Cože? To že on nechce řešit? Jo, podle jeho priorit. Tak to jó.