Multimodální učení
Dnes navazuji na nedávný traktát o procesu učení. Dumal jsem, jestli nemám nějaké další příklady odpovídající procesu prohlubování paměťových stop mnoha prostředky & pár jich bude. Přece jen poslední ±dekádu na téhle prokleté planetě jsem strávil primárně samo-učením na mnoho různých způsobů. Jak jinak zabít pár let času.
Někdo říká, že informace lépe vstřebá z přednášky, někdo potřebuje obrázky, nákresy a schémata, protože je vizuální typ, někdo jiný preferuje text, protože čte rychleji a může přeskakovat. Já se nejlépe učím z kombinace všech dohromady. Každé médium a způsob prezentace se hodí k něčemu jinému, poskytne odlišný úhel pohledu, má jinou hodnotu, jinou roli a jedině jejich kombinace je efektivní.
Třeba tohle: Chcete porozumět teorii a uplatnění Poissonova rozdělení, protože
proč ne. (Třeba proto, že moje vaše formální vzdělání mělo k dokonalosti
velice daleko.) Destinaci číslo jedna pro všechno představuje anglická
wikipedie. Je nejkompletnější a člověk tam najde skoro všechno. Na druhou
stranu prodírat se hutně podaným tématem v druhém jazyce není ideální. Proto
česká wiki představuje dobré místo, kde začít a dostat určitý přehled, rámec
problému. S ním v mysli může následovat online video, které názorně & vizuálně
téma vysvětlí. Posloucháte a díváte se, jde o docela jinou formu, na jednu
stranu vjemově bohatší, na druhou stranu vás posadí do pasivní role. Jde o další úhel útoku a paměťová stopa se prohlubuje. Pak, pokud stále zbývají
detaily na prozkoumání, může být ideální zase skočit na psané texty. Bývají
hlubší a detailnější, ale vyžadují větší pozornost, vlastní aktivitu. Po
zorientujete, jazyk představuje mnohem menší překážkou.
Finální a nejdůležitější krok je pak si to sesumírovat v hlavě, změnit pasivní najelvárnu na aktivní znalost, kterou můžeme použít. Jeden způsob je přímá aplikace, což je logické završení, když hledám něco, co potřebuji použít, třeba v programu — přečíst paper, podívat se na ukázkovou implementaci, osekat ji na kost, přepsat v používaném jazyce a nasadit.
Něco ale není okamžitě aplikovatelné, něčemu chci rozumět kvůli přehledu. V tom případě zabírá se pokusit látku vysvětlit a když není kolem pokusná osoba, která by posloužila jako přijímač, stačí tak činit jenom v duchu, ideální, když někde čekáte.
Každý další návrat do probádaného terénu je snazší a mapa se do mysli vrývá hlouběji a mě nejvíce vyhovuje, když návratů probíhá hodně a na mnoho různých způsobů.