hypertweeter 4.0
Twitter se ozval prosíkem, jestli mi může zapnout personalizované reklamy. Ty hloupé tolik nenesou a aby zatáhli provoz soc-netu, který je jinak zadarmo, museli by jich přidat víc a všechno by bylo strašné a všichni by byli smutní a děti by plakaly. Nebo něco na ten způsob.
V roce 2019 ohlásili zisk 1.47 miliardy dolarů. Nevím, jak vám, ale připadá mi to trošičku v konfliktu s prosbou o almužnu. Mají tam reklamy na hovno, které jen marní čas a pozornost, a moc moc prosí, jestli je nemůžou vyměnit za jiné, o něco méně na hovno, které budou marnit navíc i obsah peněženky. Jde o bizarní prosbu. Chceš být víc využívaný? Chceš se dobrovolně dostat do pozice, kdy budeš více a efektivněji manipulován? Prosím, prosím, když se cepínem prokopneme do tvého mozkového kmenu, dostaneme o půl centu víc za jedno kliknutí. Jinak to nebude zadarmo (což pochopitelně i tak není). Přesně to bych chtěl: Aby služby financované z reklamy zanikly.
To byl další signál, že twitter alt-klient hypertweeter má smysl. Od prvního dne, kdy jsem nacvakal protoplazmickou verzi, nepoužívám na čtení soc-netu nic jiného. Je to o tolik lepší než ofiko věci, které musela navrhovat komise sadistických šílenců, že se to ani nedá srovnávat.
Od poslední verze v něm přibylo pár drobností:
- Konečně se dá odpovídat na tweety. Je k tomu maličká ikonka ✎. Nic moc UI a ještě horší UX, přesto o jeden důvod méně, proč chodit na oficiální web.
- Vlastní tweety a lajky se dají exportovat přes
scala -cp './*' tw.scala export
jako krok před zahlazením stop. - Progresivní prodlužování intervalu aktualizace. Docela triviální změna. Ve výchozím stavu se kontrolují novinky každých 7 minut a pokaždé, když se nic nezmění, se tento interval prodlouží o minutu.
- Timelajna se na disk ukládá jak ve strojově čitelné formě tak i jako
plaintext do souboru
tw.timeline.plain
, aby se dala snadno grepovat. - Je možné sledovat jednotlivé uživatele přímo bez oficiálního follow.
Jde celkem o maličkosti, ty největší kroky už byly učiněny. Mezi ně patří zešedivění uživatelů a shlukování odpovědí.
Zešedivování je super proto, že přiřazuje prioritu různým věcem a přidá jeden extra stupeň mezi sleduji/nesleduji, chci vidět/nezajímá mě. Zprávy se ve výpisu zobrazí, ale je na první pohled patrné, že patří do druhé ligy. Používám to jako přechodové stádium před zablokováním, stále mě člověk nebo téma okrajově zajímá, ale nemusím mu věnovat moc pozornosti a je vizuálně snadno filtrovatelný. A protože logika, co a jak bude skryto, je specifikována ve funkci, může jít o jakoukoli podmínku. Skrýt uživatele X jen, když mele o tématu Y? Hodit někoho k ledu na týden dokud nevychladne? Odfiltrovat všechno, co zmiňuje jednoho konkrétního člověka? Nebo ignorovat tweety psané azbukou? Když to jde naprogramovat, jde to zařídit a naprogramovat jde všechno.
Logický další krok by bylo rozdělení do různých skupin, kdy to není ano/možná/ne, ale libovolné rozhození na libovolná témata. Logika je stále stejná: Podobné věci shluknout k sobě, vizuálně je odlišit, abych je mohl mentálně zpracovat najednou.
Shlukování vláken je další zlepšovák, který změní pocit z používání soc-netu k nepoznání. Vlákna už nejsou rozhrkané odstavce, které je prakticky nemožné sledovat,
ale jednolitý blok textu. Všechny ty služby, které sesumírují vlákna jsou
symptomem strašlivého selhání. Protože oficiální klient nedokáže prezentovat
informace v použitelné formě, lidé na věky zaplevelí tok informací příkazy
@threadreaderapp unroll
. Jde to i lépe a do budoucna bych to chtěl ještě o něco vylepšit a přidat možnost sledovat strom konverzace vycházející z určité
zprávy. Ne jen to, co vám přistálo v tajmlajně, ale cokoli. Twitter je jako
vždy zcela nedostatečný nástroj pro daný úkon. V tomto případě je
to rovnou dvojitý jackpot, protože i jejich API si s tímhle jednoduchým úkolem
neporadí. Musí se použít hledání a pak strom konverzaci zpětně zrekonstruovat.
Proboha proč?
Je to zajímavá situace: Soc-nety jsou hrozné a neefektivní nástroje pro komunikaci, ale stále můžou prohlašovat pokrok dle vlastních metrik engejdžmentu a profitu z reklamy.