k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

E-koloběžka pro muže, kteří musí kompenzovat

19. 9. 2020 — k47

Znáte to: Nevíte, že něco vůbec existuje a pak najednou to něco uvidíte několikrát v ten samý den. Přesně takhle jsem neměl ponětí, že existuje kategorie elektrických „koloběžek“ pro muže, kteří si potřebují něco kompenzovat. Jde o koloběžky v uvozovkách, koloběhání s nimi není dost dobře možné.

První muž ve středním věku se mi dostal do hledáčku, když vyjel ±třicítkou do kopce s plánem si to prohasit úzkou uličkou, která je jasně vyznačena jako výhradně pro pěší. Zíral jsem na něj jako opařený. Jednak proto kam má namířeno a kolik úmrtí tam přivodí, ale hlavně na čem to sakra sedí. Pro představu jde o něco na tenhle způsob: 1.5kW motor, max rychlost 45 km/h, váha 62 kg, dojezd 35 km, to celé může být vaše za 30 tisíc korun českých (druhá baterie za extra sedmičku) a zase si můžete připadat jako potentní muž, zároveň být ekologický, ale nenamáhat se šlapáním jako buran.

U toho by to skončilo, ale druhý den, jsem se stal svědkem, jak si to další muž středního věku hasí na podobné obludě po cyklostezce. To mi nedalo. Co to vlastně je pohledem zákona? Má to co dělat na cyklostezce, která je vyhrazena pro cyklisty, chodce, lidi na sportovním náčiní a koloběžkách. Je tohle koloběžka? Nominálně se ta ni vydává. Říkají tomu koloběžka, ale co na to zákon?

Elektrokola mají motor, ale počítají se jako kola. Dle pravidel EU aby spadla do kategorie bicyklů, musí pouze asistovat při šlapání jen do rychlosti 25 km/h a navíc jen do 250W výkonu. Taková kola můžou využívat cyklostezky. Vyhláška také říká

Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola […] […] c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW, d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3, e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a […]

Tady se mluví o jednom kilowattu, ale rychlost stále pod 25 km/h.

Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.

Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí […] a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako například koloběžky.

Takže koloběžky, ale poháněná lidskou silou. Dá se 62 kilo železa pohánět lidskou silou bez pedálů? Ztěžka.

Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem dále rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem dle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozor nad trhem.

Jde nejspíš o tohle EU lejstro a tam je definice výše.

Pořád se v tom moc nevyznám, ale takhle zdálky to vypadá, že e-koloběžka je motorové vozidlo kategorie AM – u dvoukolových vozidel maximálně 45 km/h a 4kW – jinými slovy moped. Dokonce vypadá jako specificky navržená, tak aby se tam ještě vešla a pohledem zákona nešlo o motorku. Takže ne, tohle na cyklostezku asi nepatří, je to elektro-moped. Přijatelně působí jen proto, že je tichý. Kdyby měl prdlající motor, působil by jako pěst na oko. Ale s elektromotorem je to v podstatě chodec, žejo?


+1: Na stejném vozítku jsem viděl matku se dvěma dětmi. Beru zpět naznačování, že jde o dopravní prostředek jen pro muže středního věku, kteří se cítí nedostatečně obdaření v penální oblasti.

píše k47, ascii@k47.cz