Vytahaný řetěz
Každý den se dozvídám něco nového. Třeba to, že vytahání řetězu není způsobeno natažením materiálu. Ocel je příliš silný materiál a i když někteří z nás (mrk, mrk) podávají až 380 wattů výkonu po krátkou dobu, ani zdaleka to nestačí na její deformaci. Za protažení může opotřebení čepů a kluzných ložisek v článcích řetězu. Během stovek kilometrů, kdy se ložisko a čep kolem sebe otáčejí, se materiál odírá, mizí a to způsobí protažení.
Rozebral jsem pár článků jednoho nového a jednoho starého řetězu, abych se přesvědčil na vlastní oči (vidět znamená věřit a tak podobně) a je to tak. Na fotce jsou dva čepy, nahoře z nového řetězu, dole ze starého. Opotřebení je jasně vidět.

Důvod, proč řetěz čistíme a mažeme, není primárně kvůli efektivitě, ale pro minimalizaci přímého kontaktu mezi čepem a ložiskem. Pokud je mezi nimi vrstva oleje, déle vydrží. Špína v tomto místě působí jako velice jemný smirkový materiál, který řetěz velice rychle okouše. Proto je také hřích mazat špinavý řetěz – olej dovnitř zavleče špínu a podrží ji tam.
Ke stejnému tření a ztrátě materiálu dochází i mezi kluzným ložiskem a válečkem přicházejícím do kontaktu se zuby pastorků. Na fotce dole je vidět vydřená rýha na vnitřní straně válečku. Tohle opotřebení by ale nemělo zas tak vadit, řetěz je i s obroušenými válečky stejně dlouhý, válečky jen plandají a jsou hlučnější. Při jízdě by nemělo docházet k opotřebení zubů na kolech.

Tak teď vím, čeho musím dosáhnout při čištění řetězu. To je na jednu stranu dobře, na druhou to znamená, že s výsledkem nebudu spokojený dokud si nepořídím ultrazvukovou čističku, která to perfektně vyčistí.