Tlak v duších
Na kole mám rád pořádně napumpované duše. Pokud je to jen možné, preferuji hladký asfalt & na něm nejlépe jezdí tvrdé pneumatiky. Měkké lépe zabírají v hrubém terénu, ale ten mě nerajcuje, bez odpružení, které nevedu, to není žádná sranda. Dokonce některé silnice, které se obtáčejí kolem Cely, jezdce pořádně proklepou i když jde nominálně o vyasfaltované komunikace. Nechci ani přemýšlet, jak by se jezdilo ve skutečném terénu, chci jezdit rychle1 a jezdit daleko.
Nikdy jsem ale přesně nevěděl, jak moc mám napumpované duše. Jel jsem podle pocitu – na dotek tvrdé, tak to asi bude stačit.

Teď se mi dostal do ruky slušivý měřič tlaku a ukazuje se, že to, co jsem měl za nerozumné maximum, není ani zdaleka dost. Na plášti se píše: minimálně 30 psi (v přepočtu 207 kPa) a s tímto tlakem je kolo jako kámen. Maximum je pak 65 psi (450 kPa). Do tak vysokých hodnot jsem se nikdy nedostal a ani mě to nenapadlo.
Správný tlak v duších je jedna z věcí, kterou hned poznáte. Když máte málo vzduchu, stačí ujet deset metrů a víte, doslova cítíte, jak je kolo líné. Navíc čím jste těžší jezdec, tím větší tlak potřebujete v duších, protože vaše váha více deformuje plášť a to tvoří větší kontaktní plochu, která způsobuje větší odpor a to vás ve výsledku více zpomalí.
Druhým je pak výška sedla. Stačí ubrat centimetr nebo dva a cítíte, že nemůžete pořádně předat sílu nohou do pedálů. Na druhou stranu by nemělo být příliš vysoko, kdy to začne být jednak kontraproduktivní a druhak to může vést ke zranění.
Pokaždé, když vidím nějakého týpka, který se valí na kole se sraženým sedlem, začnu ho litovat, že se zbytečně dře. Nemusí být celý ve spandexu na silničním kole, dvě jednoduché změny, které zaberou tři minuty i se svačinou mají obrovský dopad.
Pointa článku? Napumpujte to, co to jde, líp to pak jezdí. Když budete pod doporučeným maximem, kolo vám nejspíš neexploduje. Nejspíš. A když jo, tak to bude krásná exploze v obrovské rychlosti.
- Vypadá to, že moje nejlepší průměrná rychlost je stejná jako průměrná rychlost vítěze Tour de France před 100 lety. Můj průměr je z pár desítek kilometrů, průměr Firmina Lambota je z 5560 kilometrů na kole, které mělo jeden převod.