Šroub
Není ostuda přiznat vlastní neznalost. Já až doteď nevěděl k čemu je tenhle zdánlivě zbytečný šroub na ráfkových brzdách.

Čtenáři k47čky – všichni mladí, chytří a atraktivní – to jistě mají na háku & pro ně je ostuda něco vysvětlovat, ale přesto… Jde o to, že v každém rameni obou brzd se nachází pružina, která rameno odtahuje od ráfku, aby po odbrzdění botka nezůstala přitisknutá na ploše ráfku a nebrzdila. Záhadný šroub koriguje sílu této pružiny – čím víc ho povolím, tím je pružina laxnější, čím víc ho utáhnu, tím je tvrdší a víc tlačí ven. S jeho pomocí můžu staré brzdy, které na omak působily jako houba, precizně vyladit tak, že se každá botka vznáší přesně jeden milimetr nad rovinou ráfku a čeká, aby mě mohla přehodit přes řídítka, jen když zavadím o brzdové páky.
Přesně to jsem taky udělal. První pokus byl víc ambiciózní než rozumný. Risknul jsem tolerance na max & kolo čas od času začalo jemně drhnout o špalík gumy. Stačí málo, jen letmé tření & najednou cítíte, jako byste dřeli do toho nejstrmějšího kopce. Je to zvláštní pocit – po rovince ale přesto jako se zataženou ruční brzdu. Mělo by to jet mnohem rychleji, ale ať se snažíte, nejede.
To rychle vzalo za své. Druhé sladění bylo méně agresivní & mohl jsem jezdit, což je jednoznačné plus, ale ten pocit, že při každém zabrzdění už už letím, zůstal. Svalová paměť najednou nejen k ničemu, ale aktivně na škodu.
Jízdní kolo má to specifikum, že přední brzda je mnohem efektivnější než ta zadní. Když začnete brzdit, stále máte hybnost vpřed, ale proto, že přední kolo drhne, začnete se překlápět vpřed, to trochu odlehčí zadní kolo, má pak menší kontakt s asfaltem a proto méně brzdí. Nebo tak nějak.
Nicméně, už je to dlouho, co jsem přeletěl přes řídítka, elegantně nebo jinak. Kdysi dávno se mi podařil skok roznožmo za deset bodů potom, co se bicykl splašil po brzdění na bahnité cestě. Do dneška nedokážu vysvětlit fyzikální pochody, které to umožnily. Ale radši budu žít s vidinou krátkého letu, když mi to bude (po ±deseti letech) zase brzdit, což je jednoznačné plus.