Elektrická auta jsou budoucnost víc než jen osobní přepravy
Elektřina je perfektním příkladem abstrakce. Je zapotřebí masivní industriální proces a infrastruktura s rozsahem kontinentu, aby vše fungovalo, ale na naší straně jen ze zdi kouká zásuvka a dodává energii jakoby kouzlem. A co víc, má jen dva stavy, buď funguje, nebo ne, žádné detaily rozvodné sítě, elektráren nebo transformátorů se k nám nedostanou. Proto jsou všechny detaily o jeho fungování vždy tak zajímavé.
Četl jsem o Load management a bylo to poučené. Jde o způsob, jak distributor může ovlivňovat spotřebu u zákazníků. Buď přímo signalizuje vysíláním vyšší frekvence nasazené na standardních 50Hz nebo zákazník sleduje frekvenci sítě a když poklesne pod určitou hranici, znamená to, že síť je příliš zatížená a něco odpojí.
Celé to probíhá proto, že se elektřina dá jen v omezené míře skladovat a v každé chvíli nabídka musí sledovat poptávku. Zapínat a vypínat elektrárny trvá dlouho a vede k neefektivitě a drahé elektřině. Má tak smysl upravovat i poptávku technickým řešením, které je spojené s nějakým finančním popudem.
Ještě zajímavější je to ve spojení s elektrickými auty, protože 1) průměrné auto většinu času stojí a 2) v jeho srdci dřímá gigantická baterie (elektro-auto je masivní baterie, ke které shodou náhod někdo připevnil motor a čtyři kola). To otevírá bránu pro vehicle-to-grid, kdy jeho baterie hraje aktivní roli ve vyrovnávání špiček spotřeby v síti.
Když taková situace nastane, může dojít 1) k zastavení nebo zpomalení nabíjení, 2) baterie může posílat energii zpátky do sítě (za €€€, ale není to příliš efektivní) nebo 3) vykrýt spotřebu domácnosti.
Pro představu: Nejprodávanější elektro-vůz vůbec Nissan Leaf nese na palubě baterii s kapacitou 40 kWh. Podle statistik jeden člen domácnosti v průměru spotřebuje 3.4 kWh denně. Leaf dokáže běžný rodinný dům obývaný běžnou rodinou uživí pod dobu několika dnů. To také ukazuje jak strašlivě energeticky hladová je osobní přeprava. Jeden den v domácnosti spotřebuje ±tolik, co 27 kilometrů jízdy.
Průměrná spotřeba EU (když zprůměruji špičky a nočním tichem) je ±354 GW, rekordní špičky během mrazů v lednu 2017 dosáhly 542 GW. Jde o stovky gigawattů, baterie jednoho e-auta mnoho nezmění. Ale několik milionů aut už může. V Evropě je registrováno přes milion plug-in elektro-aut, 50% z nich v předchozích dvou letech, z celkových ±250 milionů aut v EU je to jen kapka v moři, ale jejich počet rychle roste.
Když trochu začaruji s hausnumery, můžeme si představit situaci, kdy nám stojí sto milionů e-aut v garážích, připojených na nabíjecí stanice a kdyby každé z nich vyrovnalo 2kW spotřeby ve špičce, dohromady to dá 200 GW. Flotila baterií zaparkovaných v garážích má teoreticky potenciál usnadnit nasazování sluneční energie a dalších nesouvislých zdrojů, což je příjemný bonus.