Open source X-Com Apocalypse
Dneska jsem dostal skutečný dárek k vánocům. Nadělil mi ho jeden rus, kterého jsem nikdy osobně nepotkal, vůbec neví, že existuji a nejspíš to tak zůstane. Právě on v roce 2014 začal s projektem OpenApoc – open source implementací enginu stařičké strategie X-Com Apocalypse. A co víc—projekt je stále živý a hra je hratelná!

Vyžaduje sice soubory originálního X-Com (podobně jako předělávka TTD), ale to není problém. Stále mám CD se hrou, které vyšlo jako příloha Levelu koncem roku 1999. Vyhrabal jsem proto ze skříně se starým hardwarem DVD mechaniku (myslím, že jsem ji koupil speciálně abych přečetl jeden disk), převedl disk na iso soubor, stáhl zdrojáky z githubu, zkompiloval je a najednou jsem se, jako mávnutím kouzelného digitálního proutku, přenesl do roku 1999, kdy jsem se snažil zachránit město sužované mimozemskou invazí, zatímco mi do uší hrály pochmurné tóny. Jen teď hra běžela ve vyšším rozlišení a s několika vylepšeními. Krása! Dokonce i čeština, do které apokalypsu přeložili hoši z Levelu, fungovala.

Chvíli jsem hrál, sestřelil pár létajících talířů, vyřešil několik případů invaze cizáků a—jak se sluší v civilizované společnosti—začal útočit a rabovat Kult Sýria.
Cestou jsem narazil na 2 segfaulty, jeden memory leak a jednu chybu, kdy předmět propadl světem. Ale jak jsem napsal, OpenApoc je svobodný software vydaný pod licencí MIT, proto ni nic nebránilo se chopit občanské povinnosti a chybu opravit. Začal jsem se prokousávat zdrojákem a… jak to říct… je napsaný v C++. Není to zas tak strašlivé, jde o relativně moderní C++, ale pořád je to C++. Kompilace trvá 52 vteřin na notebooku. Nemohl jsem si nevzpomenout na ten jeden XKCD—chvíli se proklikávám zdrojákem, snažím se přijít, co způsobuje chybu, změním jeden řádek, počkám minutu než doběhne kompilace, nic se nezměnilo a zas celý proces opakovat.
Však ono se uvidí, tohle je projekt do kterého bych rád přispěl, aby byl jednadvacet let starý X-Com nejen zas hratelný jako kdysi, ale lepší. Hra si zaslouží mnoho vylepšení, vychytávek a vyvážení, který ji učiní zajímavější a vyváženější. I když jak se znám, tak za týden si na nic z původního nadšení ani nevzpomenu.
Pamatujete si, jak jsem tady spekuloval, jestli jsem hudebním vkusem nezamrzl v určité době? Tenhle článek mi nedává příliš nadějí, protože, jestli chci věnovat úsilí resuscitaci dvě dekády starému zážitku, je bez pochyb, že jsem herně taky zamrzl.
Ale co? Za chvíli budeme všichni mrtví, konec reality nám dýchá na paty, všichni prožíváme poslední trip, snažíme se jen přežít, rozptýlit se a nevnímat chladnoucí vesmír.
+1: Kdyby to někoho zajímalo, o třetím díle X-Com jsem tu poprvé psal před 13 lety v dobách, kdy byl internet ze dřeva a o přenos dat se staraly parní stroje.