Volební právo žen & další wikipedické faktoidy
Ženy ve stále neexistujících Spojených Státech získaly volební právo v roce 1756. Tedy získala ho jedna žena – Lydia Taft z Massachusettského Uxbridge, která mohla hlasovat v obecních zasedáních. Přesné detaily tohoto šťavnatého informačního sousta mi unikají, protože odkaz s detaily a životopisem Lydie Taft je mrtvý. Představuji si to tak, že se jednou ukázala na zasedání, prohlásila, že bude hlasovat a nikdo neměl odvahu ji odporovat.
U nás si toto právo ženy vybojovaly před ±sto lety. To ve srovnání se Švýcarskem, kde se to stalo až v roce 1971, vypadá skoro jako zázrak (tam navíc jeden vzpurný kanton vzdoroval až do roku 1991).
Další věc: Víte jak se anarcho-kapitalisté ohánějí tím, že by mělo dojít ke kompletnímu rozpuštění státu a všech jeho institucí včetně policie s tím, že budou nahrazeny nahradit službami soukromých firem?
Soukromá policie skutečně existovala v dobách gilded age. Nechvalně proslavená agentura Pinkerton byla převážně využívána pro sledování a sabotování akcí odborů + a stávkokazectví. Mělo to jen málo společného s nezávislou silou spravedlnosti, která podle horkých hlavy ankapů nejen musí vzniknout v prostředí volného trhu, ale musí být ještě spravedlivější a efektivnější, než všechny instituce neohrabaného státu. Nepřekvapivě soukromá policie dodávala žoldáky společenské kastě obdařené hotovostí.
Celá ankap ideologie je přinejlepším naivně idealistické poblouznění, ale spíš jde o racionalizaci bezohlednosti a krutosti, která slouží horním krustám socioekonomického žebříčku a dalším psychopatům.
Před nějakou dobou jsem také četl tenhle článek o vlivu železnice na válku mezi Ruskem a Německem.
V něm se nachází tenhle klenot:
There were no route maps, timetables, or station information so that locomotives had to be sent out for several days in each direction to explore the network.
Proti tomuhle pár minut zpoždění vlaku nevypadá tak zle.
Také rychlost rekonstrukce nebo přestavby existujících tratí byla neuvěřitelná.
In 1886, the 18,500-km 5’ network of the Southern States was altered to 4’9” in just 36 hours with much of the rolling stock converted at the same time.
Dává smysl všechno předělat najednou. Železnice benefituje ze síťového efektu a mít různé kusy kolejí s různým rozchodem není ideální. Ale stejně: 18 tisíc kilometrů za den a půl, to je něco.
A nakonec: The MBTI is a horoscope for nerds.