Tunely & metro
Teď, když definitivně odezněly poslední dozvuky Prague Pride, se musím zase začít snažit. Nemůžu se nadále uchylovat k osvědčenému triku, kdy jeden text rozseknu na pár menších, abych tak naplnil kvóty několika dnů. Pride jsem podojil, jak to jen šlo – vznikly z ní 4 příspěvky. Připadá mi, že bych ten poslední mohl ještě rozseknout na dva, obsahuje velkou nálož momentek a snímků, které by bylo šlo dávkovat postupně. Ale co? Teď už je to za námi a můžeme se jen těšit na příští rok.
Nicméně: Z twitteru na mě vybafla zpráva, že Muskova tunelářská společnost plánuje v Los Angeles vybudovat tunel nové, moderní & revoluční hromadné dopravy. Ve své podstatě jde o malá autonomní elektrická vozidla pro 8-16 lidí, která se prohání tunelem dlouhým 3.6 mil. Cestu mají údajně stihnout za méně než 4 minuty.
To všechno vypadá skoro zajímavě. Ale pak se řeč stočí ke kapacitě. Linka má propojovat existující metro LA s Dodger stadionem, a počáteční kapacita je udána jako „1400 people per event“ s tím, že později může být zdvojena.
Souprava M1 pražského metra má kapacitu 1464 cestujících. Byla by narvaná, ale jejích pět vozů by dokázalo přepravit stejné množství pasažérů jako hyper-moderní novinka. Navíc by cestu stihla jen za něco přes 4 minuty (pro výpočet používám údaje z wikipedie: maximální rychlost 90 km/h, zrychlení 1.4 ms-2). Bylo by pro ni třeba prorazit větší (a tudíž dražší) tunel, ale rozdíl v kapacitě je gigantický. Dle jízdních řádů intervaly pražského metra ve špičce spadnou na pouhé 1-3 minuty a to znamená, že jedním směrem vozy podzemní dráhy dokážou přepravit přes 30000 lidí za hodinu.
LA metro podle statistik vypadá poněkud anemicky: 359000 cestujících denně. Pražským metrem projede víc jak jeden milion denně a přitom obsluhuje podstatně menší sídlo. To může ospravedlnit tragický nedostatek ambicí nového tunelu.
Jako hlavní výhody jsou udávány:
- Increased safety. A fully stabilized autonomous vehicle eliminates human error and the ability to „swerve off-course.“
- Increased speed. The controlled autonomous skate allows for speeds of 125 – 150 miles per hour in urban settings.
- Eliminating hazardous emissions. Electric skates are zero-emission vehicles, and thus do not output hazardous gases like internal combustion cars do. Every mile the skate transports a gas-burning vehicle becomes a zero-emission mile.
To všechno je možná splnit docela jednoduše: Elektrický vlak na kolejích.
Ví se, že mesiáš Musk není fanda hromadné dopravy a má k ní paranoidní vztah (Víte, kde se nejvíce bojí cizinců? Tam, kde s nimi nemají žádnou zkušenost.) a proto vysnil polofunkční hybrid, naleštěný, moderní, exkluzivní, ale přesto pokulhávající v jedné oblasti – přepravit masu lidí z místa A na místo B a ulevit absurdnímu dopravnímu masakru v ulicích na povrchu – a představil vizi MHD pro automobilovou kulturu.
Největší přínos z dnešní eskapády bylo nepochybně sledovat razící stroje v akci. Jděte na váš oblíbený video server a hledejte termín „boring machines“. Stojí to za to. Tedy aspoň pokud nemáte fobii z monstrózních průmyslových strojů.