Kdo je Thierry Guetta?
Thierry Guetta alias Mr. Brainwash je Francouz, který byl posedlý natáčením a dokumentováním všeho, co se kolem něj vrzlo, a přes noc se stal slavným street art umělcem. Taková je aspoň oficiální verze historie. Existuje ale možnost, že Mr. Brainwash (MBW) – jak si začal říkat – je fiktivní charakter, vytvořený Banksym a Shepardem Fairey jako trik ušitý na umělecký svět.
Abych to vysvětlil: Nedávno jsem viděl dokumentární film Exit Through The Gift Shop, režírovaný příznačným vandalem/umělcem Banksym o nečekaném vzestupu MBW – podprůměrného umělce a jen stěží průměrného Francouze.
MBW byl posedlý zaznamenáváním vlastního života na videokameru dlouho předtím, než se dozvěděl, že jeho bratranec byl street artista Invader. To jeho posedlosti záznamu dodalo nový směr. Podařilo se mu infiltrovat street art komunitu, poznat velká jména scény včetně Sheparda Faireyho a pod záminkou vytváření dokumentárního filmu pokračoval v obsesivním natáčení. Žádný film však neexistoval, MBW produkoval jen krabice kazet, které zapadávaly prachem a tisíce hodin záznamu, na které se nikdy nepodíval.
Ale získal si důvěru komunity a tak se mu podařilo dostat i k nepolapitelnému Banksymu.
Příslib dokumentu stále trval. MBW tedy vlastními silami vyprodukoval snímek Life Remote Control. V té chvíli začalo být nad slunce jasné, že MBW není žádný filmař, ale jen člověk s mentálními problémy, který shodou náhod má videokameru.
Banksy přesto cítil, že kazety obsahují hodnotný záznam, jen MBW neudělal dobrou práci a vytvořil nesledovatelný vizuální salát. Aby se ho zbavil a mohl dokument vytvořit sám, nadhodil, že by MBW mohl uspořádat vlastní výstavu, sezvat pár známých a otevřít pár lahví vína. Něco malého, jen aby ho odklidil z cesty. MBW, roky posedlý street artem, který už dříve koketoval s rolí tvůrce, teď vzal Banksyho poznámku jako své poslání a s obsesí sobě vlastní to rozjel naplno, ve větším rozsahu, než kdokoli mohl čekat. Pronajal obří prostory, nabral velký tým a začal tvořit derivativní kusy umění v industriálním měřítku.
Jeho výstava Life Is Beautiful se stala uměleckou událostí léta roku 2008, MBW prodal kusy za milion dolarů a přes noc se zcela bez talentu nebo schopností tvořit dostal do šekových knížek velkých sběratelů.
Trh s uměním je trhem spekulantů. Na drahém umění není nic z podstaty tak kvalitního, aby to ospravedlnilo přemrštěnou cenu, jde jen o konspiraci několika bohatých lidí, kteří spekulují se symbolu statusu. Cenu uměleckého díla ospravedlňuje jen cenovka. MBW to možná rozlouskl, využil získaných kontaktů, přišel ve správnou chvíli, kdy street art byl horkým artiklem a na místě vydělal balík na neklidných spekulantech.
Nebo možná byl jen fikcí, kterou vytvořil Banksy aby si tak vystřelil z uměleckého světa. Thierry Guetta existoval, byl posedlý natáčením, dostal se do vnitřních kruhů street art obce, aspoň tím si můžeme být jistí. Ale co následovalo potom, není tak jasné.
Přesto na celém incidentu je krásná ta teoretická eventualita, že vznikl uměle jako jeden velice komplikovaný žert. Obrazy za MBW mohl vytvořit Banksy, schválně nevýrazné, průměrné a nepůvodní, jen jako kopie všech ostatních. MBW nevypadal, že by měl schopnosti nebo um něco sám vytvořit, v aktu kreativity byl zachycen jen dvakrát – jednou neobratně rozstřikoval barvu z plechovky a podruhé zápolil s šablonou.
Všichni zúčastnění – Banksy, Fairey a další – samozřejmě tvrdí, že jde o pravdu a nic než pravdu, ale přesně to by tvrdili, kdyby stáli u zrodu fikce, která svou sílu čerpá právě z uvěřitelnosti.
Nemůžeme si být úplně jistí a v tom spočívá jiskra Exit Through The Gift Shop. Kdo je Thierry Guetta? Kdo je MBW? Zůstanou jen spekulace, jen možná a kdyby, jen otázky bez odpovědí.
Klíč mohl poskytnou sám MBW, který řekl něco jako (volně přeloženo): „Nakonec, sám jsem se stal Banksyho největším uměleckým dílem.“