Nic jako publikum neexistuje
Napsal jsem krásný program pro analýzu statistik návštěvnosti, ale vyplynulo z něj, že sem skoro nikdo nechodí. Tedy ne tak úplně. Návštěvníci existují, jen by jich mohlo být víc, ale to platí univerzálně.
K47čka běží už ±15 let, denně na ní píšu rok a pár měsíců. Za tu dobu z ní vznikla rozsáhlá spádová oblast, která efektivně chytá náhodné návštěvníky z vyhledávačů. Za ty roky se tu ukázalo hodně lidí a ještě více botů a všichni po sobě zanechali pár řádků v logu webserveru. Z jejich stop je možné extrapolovat několik poznatků o tom, jak se chová místní publikum.
- Jak říká titulek: Publikum neexistuje. Publikem myslím opakované návštěvníky, kteří na web chodí přímo a záměrně. Je jich relativně poskrovnu. RSS používá jen pár duší (& jsem za ně rád, RSS je velice užitečná věcička).
- Hlavní masa návštěvníků přichází přes twitter nebo facebook. To dává smysl ve světě, kde RSS/ATOM je používán jen okrajově i v technologických kruzích. Když chce někdo dostávat novinky a držet tempo se zveřejňovanými novinkami, socnety vypadají jako ideální prostředek. Jsou tu jen ty problémy s algoritmickou timeline, kdy provozovatel má moc filtrovat, co se uživateli ukáže a vnutit mu to, co není v jeho zájmu.
- Někdy se mi poštěstí a socnety na k47čku přivedou nárazové davy nových očí. Většina z nich se nestane pravidelnými čtenáři, jen minimum z nich se tu ukáže opakovaně. To je opět konzistentní s modelem totální hegemonie facebooku, kdy uživatelé používají facebook a nepoužívají web. FB je rozcestník & menu, které jen někdy vede ven, do končin webu. Z facebooku proudí neuvěřitelných 40% provozu na webový obsah. Jedna jediná firma má tak zdrcující moc nad pruděním informací a proto musí být zničena. Nic takového se ale nestane.
- Na odkazy téměř nikdo nekliká. Hlavní pozornost sklidí text, který se dostane před oči návštěvníka a ten nemá touhu proklikat se hlouběji. Tohle je konzistentní s tezí, že návštěvy jsou z velké části ojedinělé případy hnané ze sociálních sítí. (Na druhou stranu, když je někdo věrný čtenář, nemusí klikat, protože cíl odkazu nejspíš už četl.)
- Ještě méně lidí pak kliká na odkazy, které nejsou přímo v těle textu. Ze statistik vyplývá, že všechny přidružené odkazy v navigaci nebo v seznamu podobných článků a tak podobně nezískají příliš pozornosti. Někdy ano, ale vypadá to jako záliba některých obzvláště zvídavých nebo znuděných duší.
- Přímý tweet přitáhne větší pozornost, než retweet. Někdy mnohem větší. Jde nejspíš o důvěryhodnost. Retweet je neznámé smetí, které se mi objeví v timeline, kdežto zpráva od sledovaného uživatele má větší kredibilitu.
- Každý článek navštíví vskutku masivní množství botů. Podle statistik je jich aktivních víc jako 100. Filtrovat tyto nechtěné agenty je hlavní náplní práce analytického skriptu. Tento proces má celou řadu kroků, ale neefektivnějším z nich je jednoduché vyfiltrování všech návštěv z Ruska, Ukrajiny a Číny. To seřízne nekalý provoz o 99%.
To jsou asi všechny poznatky, které jsem získal zíráním do prázdna statistik.
Nakonec ještě přidám jednu zajímavost.
Ve statistikách opakovaně pozoruji jednu anomálii: Opakované dotazy na jednu a tu samou stránku od lidí, kteří nevypadají jako boti – jeden dotaz vyslaný každých několik dnů. Kromě těchto signálů od daného uživatele nic jiného nepřijde, jen ta jedna stránka jednou za pár dnů, podivné. Je také vidět, že poprvé přišel ze sociální sítě. Chvíli jsem o tom přemýšlel a pak mi to došlo: Otevřené taby. Někdo kliknul na odkaz, který na něj vybafnul z twitteru, přidal do na konec třech stovek otevřených tabů s tím, že si ho přečte někdy příště. To neudělal, ale záložka zůstala otevřená. A tak vždycky, když musel znovu otevřít prohlížeč, poslal další dotaz na tu samou stránku. Jeden z těchto lidí pochází ze Žďáru nad Sázavou. Pokud jsi to byl právě ty, milý čtenáři, ozvi se.